Sales Training

Sales is niet eenvoudig. Veel mensen vinden het lastig hoe je een klant kan meenemen en overtuigen een product te kopen. Of het nu sales is door telefonische verkoop of door direct klantcontact, feit is: Je hebt altijd te maken met twee partijen!

De ene is de verkopende partij, de andere is de klant. Hoe verhouden nu deze twee partijen zich tegenover elkaar? Hoe kan die relatie zo optimaal mogelijk gemaakt worden, zodat er met sales het beste gescoord wordt.

Dit is waar veel salesmanagers, die een strategie voor verkoop uitzetten, vaak mee bezig zijn.  
Onze sales training is er op gericht om een heldere strategie mee te geven, welke doelmatig en effectief is om te komen tot betere verkoop.

Sales teamtraining

Sales training: ‘Betere sales met DISC’

Bij sales dient de klant overtuigd te worden van de meerwaarde en betrouwbaarheid van het product. Dit heet de vakbekwaamheid van de verkoper. Dit aspect, het kennen van je product is uiteraard van groot belang. Op die manier toon je betrouwbaarheid en kan je tegemoet komen aan de wensen van de klant.  

Maar er is meer!


Het is bewezen: Verkoop gaat niet alleen over vakbekwaamheid,
het gaat ook om jouw aanpassingsvermogen richting de klant! 


Hoe ontstaat er een chemie tussen verkoper en klant, wat maakt dat de verkoop eerder zal slagen?
Dit heeft alles te maken met het aanpassingsvermogen van de verkoper richting de klant. Tijdens de training ‘Betere sales met DISC’ wordt er ingezoomd op het laten toenemen van dit aanpassingsvermogen, zodat de klant in de interactie met de verkoper, terecht komt in de ‘comfortzone’, en daardoor sneller bereid is om tot een koop over te gaan.

Hieronder vind je het model, wat aantoont dat sturen op aanpassingsvermogen + vakbekwaamheid de klant in de comfortzone kan brengen. Een situatie van ontspanning wat maakt dat de klant veel eerder bereid is om tot en koop over te gaan.  

Sales model

Inhoud: 'Betere sales met DISC Teamtraining'

De 'Betere sales met DISC' training kent drie fases, welke met de verkoop- of communicatie afdeling worden doorgenomen.

1. Allereerst is er aandacht voor de natuurlijke communicatiestijl van de verkopende partij. Middels een DISC-analyse (zie uitleg) wordt deze op een heldere manier in kaart gebracht. Jezelf leren kennen, is altijd van belang om zo uiteindelijk de ander (klant) beter te kunnen begrijpen’.

2. Vervolgens wordt er ingezoomd op de klant: Welke type klanten kom je tegen? Wat zijn hun behoeften en drijfveren? Hoe ziet hun DISC-profiel eruit?   

3. Tot slot; de vertaalslag hoe jij als verkoper, marketeer, in je communicatie bij de klant kan aansluiten.
Jouw gedragsstijl bepaalt in grote mate, of de klant zich gezien voelt in zijn/haar voorkeuren, drijfveren en behoeften. Soms betekent dit afscheid nemen van je eigen vertrouwde communicatiestijl, omdat de klant in de interactie met jou, een andere energie nodig heeft.

Sales training

Foto: De 'betere Sales met DISC training' kent diverse interactieve teamopdrachten. 

De sales training kent zowel een theoretisch, als praktisch deel. Door doelmatige oefeningen wordt de theorie geïntegreerd. Doorgaans is de training één dag. De inzet van een acteur is mogelijk. 


DISC Sales training met acteur 

Het is mogelijk om de DISC verkooptraining uit te breiden door de inzet van acteurs. Zij kunnen acteren in rollenspelen. De gegeven theorie kan op deze manier onder leiding van professionals 'in getraind' worden. 
Ook is het mogelijk om de trainer als acteur te gebruiken of om in samenspraak met de trainer zelf rollenspelen te bedenken, die dichtbij de praktijk staan en zelf teamleden te laten participeren als klant in een rollenspel.  

DISC verkoop training

Foto: Rollenspel tijdens een DISC Training


Sales video

Bekijk hier onze video over 'Betere Sales met DISC'. Het bevat een presentatie die gehouden is voor reclamebureau Topic uit Wierden. Tijdens het tweede deel is er een nabespreking tussen trainer Sander van Dijk en de presentatrice van dit online event.  


Sales Training voor marketeers, callcenters, receptionisten, helpdesk, enz. 

Deze training (in aangepaste vorm) kan ook gegeven worden voor marketeers, callcenters, receptionisten en andere beroepen, die veel te maken hebben met klantcontact en communicatie. Het is ook mogelijk om een online sales training te volgen